A tápanyaghiány okozhat mentális eredetű betegségeket?

9 tápanyag, aminek a hiánya hangulatingadozáshoz vezethet

2018. augusztus 30. - Mikóczi Hús

Te is érezted magad már levertnek, frusztráltnak, feszélyezettnek? Nem tudtad mi lehet az oka, ezért azzal magyaráztad, hogy "rossz passzban vagy"? Mit gondolsz milyen tényezők befolyásolhatják leginkább a hangulatodat?

tapanyag_mentalis.jpg

Meglepő adatnak tűnhet, de tízből egy felnőtt ember küzd súlyos hangulatingadozási problémákkal, ami a depresszió és a bipoláris zavar tüneteinek széles skáláján mozoghat. A hangulatunkat befolyásoló tényezők sok mindentől függhetnek: genetikai adottságok, étrend, szokások, testmozgás hiánya, személyiség és nem utolsó sorban a környezet. Ezek közül is az egyik legfontosabb faktor az étrend, hiszen a szervezet táplálkozás útján jut a nélkülözhetetlen tápanyagokhoz, a vitaminokhoz és ásványi elemekhez, melyek nélkül a szervezet képtelen lenne megfelelően működni. Energiahiány esetén az agy képtelen úgy teljesíteni, ahogyan kellene, így ennek közérzetünk és hangulatunk is gyorsan kárát láthatja.

Vegyük csak a kollégám példáját, aki hozzájárult, hogy megosszam az ő esetét. 3 évvel ezelőtt belevágott egy drasztikus fogyókúrába. Többszöri kudarc után most úgy döntött, hogy minél gyorsabban akar megszabadulni a súlyfeleslegétől. A célját elérte, 10 hónap alatt 40 kilót adott le. Viszont a nagy fogyás egy sor kellemetlenséget is hozott magával.

Elkövette azt a hibát, hogy a gyors eredmény érdekében a szükségesnél jóval kevesebb tápanyagot vitt be a szervezetébe. Minden nap sportolt, miközben alig evett. Ez pedig oda vezetett, hogy folyamatosan romlott a közérzete, állandó fáradtsággal és levertséggel küzdött. Egész addig veszítette a húrt, amíg kórházba nem került. Ez az eset felnyitotta a szemét, hogy rossz irányba halad és változtatott az életvitelén.

De említhetném magamat is, hiszen évekkel ezelőtt még más felfogás szerint éltem. Nem egy alkalommal 72 órát dolgoztam megállás nélkül, és rengeteg Red Bullal próbáltam pótolni a hiányzó tápanyagokat és energiát. Az én esetemben egy súlyos gyomorfekéllyel jelzett a testem, hogy elég volt. Azóta hatalmasat fordult az életem, amelyről teljes őszinteséggel beszélek A nagy Átalakulás című könyvemben.

Visszatérve a mai témánkhoz, számos kutatás igazolja, hogy az egészségtelen és kiegyensúlyozatlan étrend megduplázza a különböző depressziós betegségek kialakulásának esélyét. A kulcs a tápanyagbevitelben rejlik, ezért megmutatom neked, hogy melyik 9 tápanyag hiánya okozza legtöbbször a hangulatingadozásokat, és a súlyosabb, mentális eredetű betegségeket.

1. D vitamin

A D vitamin talán az egyik legismertebb, ha a hangulat és közérzet kérdéséről van szó. Az alacsony D vitaminszint depressziós tüneteket okozhat, ezért töltsünk minél több időt a napon, hiszen a D vitamin nagy részét a napfényből nyerjük. Emellett ajánlott a halfogyasztás vagy akár étrend-kiegészítők szedése is.

2. B12 vitamin

A B12 vitamin nagyon sokat tehet a jó közérzet megteremtéséért. Számos depresszióval küzdő páciens számára javasolják a B12 vitaminkúrát, hiszen rövid időn belül hatásos eredményt tapasztalhatunk. B12 vitamint megtalálhatjuk a marha májban, kagylóban, halban, baromfifélékben, tojásban és tejtermékekben.

vitamins-supplements-herbs_vitamins_vitamin-b12-vitamin-facts_1440x1080_57157994-1024x768.jpg

3. Cink

Ha depresszív tünetekkel fordulunk az orvoshoz, a cink az, amit a doktor egyből ajánlani fog. A Biological Psychiatry tudományos folyóiratban publikált 17 részes kutatás eredménye alátámasztja, hogy a depressziós emberek vérében 14 százalékkal kevesebb cink van, mint a normál emberek vérében. Kitűnő cinkforrás a különböző vörös húsok, baromfi, bab, osztriga és teljes kiőrlésű gabonafélék.

4. Folsav

Nemcsak a kismamáknak és a várandós hölgyeknek tesz jót, a folsav hangulatjavító hatással is bír. Folsavban gazdag a kelbimbó, narancs, spárga, fekete bab, teljes kiőrlésű gabonák.

5. Omega-3 zsírsav

Az Omega-3 zsírsav segíti elő az immunrendszer, az endokrin rendszer, a tüdő, a szív, a vérerek, az agy megfelelő működését. Ráadásul a hangulatunkért is sokat tehet. Erős gyulladáscsökkentő hatása révén képes megóvni az agy sejtjeit a gyulladások okozta elmezavaroktól. Az Omega-3 zsírsavat megtalálhatjuk a lazacban, tonhalban, lenmagban, chia magban és diófélékben.

6. Vas

A vashiány is közrejátszik a gyerekeknél olykor megjelenő figyelemhiányos hiperaktivitásos zavarnál. Felnőtteknél leginkább rossz hangulatot okoz.

7. Fehérje

A testnek fehérjékre van szüksége a megfelelő működéséért. Néhány kutatás alátámasztotta, hogy az aminosavas terápia épp olyan hatásos lehet a depresszió kezelésében, mint a hagyományos antidepresszáns kezelések. Proteinben gazdag étel a baromfihús, marha, tejtermékek, diófélék és magvak.

8. Szelén

A szelén fontos anyag a DNS reprodukciós folyamataiban, és a pajzsmirigy egészségét is támogatja. A szelén hiány ritkán fordul elő, de ha igen, akkor szellemi hanyatlást is okozhat. Fogyasszunk sok tengergyümölcseit, baromfiúst, tojást és tejterméket, hiszen ezek szelénbe gazdag táplálékok.

9. Jód

A jódnak nagyon fontos szerepe van a szervezetben, hiszen ez az anyag felel a pajzsmirigy megfelelő működéséért. Jódhiány esetén a pajzsmirigy képtelen megfelelő szinten tartani a hormonjait, ami sok probléma és betegség forrása lehet. A jód növeli a teljesítményt is, így figyelemhiányos gyermekeknél is gyakran alkalmazzák. Jódozott konyhasó használatával fedezni tudjuk a napi szükségletet.

620x0.jpg

Forrás: https://goo.gl/a7n6Xr

Miután egy-egy súlyosabb állapotot kialakult, sajnos az étrend változással önmagában nem lehet helyrehozni, oda már szakértői segítségre van szükség. Viszont megelőzésképpen bátran ajánlom, hiszen nem csak a hangulatunkért teszünk, hanem az egészségünkért is.

Végezetül egy fontos tény, hogy a felsorolt szükséges tápanyagokat csak a minőségi húsok, gyümölcsök és zöldségek tartalmazzák. Ezért törekedjünk arra, hogy az alapanyagokat mindig megbízható helyről, hazai forrásból szerezzük be

Isteni receptekért és hasznos táplálkozási tippekért látogasd meg a Facebook oldalunkat és kövesd a hetente új tartalommal jelentkező blogunkatFriss, minőségi, háztáji alapanyagokért pedig látogass el a Mikóczi Hús üzleteinkbe, ahol örömmel állunk a rendelkezésedre.

Jó étvágyat kívánunk! :-)

"Mikóczi Hús, hogy a vásárlás élmény legyen..."

Mikóczi Ferenc - Mikóczi Hús, ügyvezető

Forrás: https://goo.gl/ojX9Mr

A bejegyzés trackback címe:

https://mikoczihus.blog.hu/api/trackback/id/tr1014205029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.