Mikóczi Hús

Hogyan programoznak a vásárlásra?

2018. március 06. - Mikóczi Hús

Ismerő az a helyzet, mikor beugrassz a szupermarketbe tejet vásárolni, majd fél órával később két tele szatyorral jössz ki? Valóban ilyen szinten képesek minket vásárlásra ösztönözni? Más szóval, programozva vagyunk?

zombik.jpg

Ma reggel kinyitottam a postaládát és találtam benne egy darab levelet és nyolc reklámújságot. Szinte mindegyikben nagy betűkkel hirdették az éppen akciós termékeiket, főleg élelmiszereket. Ami megragadta a figyelmem, hogy néhány hústerméket elképesztően alacsony áron kínáltak. Mivel több, mint 20 éves tapasztalatom van a húsiparban és két üzletet üzemeltetünk, ezért tudom, hogy ennyiért nem lehet minőségi terméket előállítani és forgalmazni. Még nagy tétel esetében sem.

Vásárolj! Vásárolj! Vásárolj!

Emellett szemet szúrt, hogy sok terméket nagy mennyiségben vagy összekapcsolva kínálnak. Tehát, ha megveszed x terméket, akkor az y terméket hozzá kapod. Az egész egy célt szolgál, hogy gondolkozás nélkül vásárolj. Naponta bombáznak a szórólapokkal, később ugyanezeket látod az óriásplakátokon, tévében, hallod a rádióban. Az internetes "nyomkövető" reklámokról nem is beszélve.

Félreértés ne essék, nem a reklámokat, a marketinget kritizálom. Én is vállalkozó vagyok, ezért tudom mennyire fontos a hatékony marketing, hiszen azért dolgozunk, hogy termékeinket eljuttassuk a vevőkhöz. Itt jön, a DE. Egyáltalán nem mindegy, hogy mindezt milyen módszerekkel tesszük és, hogy a reklámszövegek mennyire tükrözik a valóságot

Tökéletes példa erre a már fent említett hihetetlen árú hústermékek, amelyekhez nagy betűkkel odaírják, hogy kiváló minőségű. Számomra ez kicsit gyanús, sőt inkább azt írom, hogy nem fedi a valóságot. Nem hiába született meg a józan paraszti gondolat, miszerint "olcsó húsnak híg a leve". Általában erre akkor döbben rá a gyanútlan vásárló, mikor az akciós csirkemell a felére zsugorodik sütés közben.

Irányított vásárlás

Miért van az, hogy bizonyos termékeket nem találsz meg az üzletekben, míg mások rögtön szemet szúrnak? Ilyen helyzettel főleg a nagyobb bevásárlóközpontokban találkozol. Azokat a termékeket helyezik el szemmagasságban, amelyeken az üzlet a legnagyobb hasznot keresi.

vasarlas-gyerekkel-600x400.jpgBizonyított tény, hogy a vásárlók legjobban a szemmagasságban, tehát a talajtól 120-160 centiméterre lévő árut észlelik. Ezzel természetesen a termékek gyártói és forgalmazói is tisztában vannak. Sőt, ezt kihasználva a gyártók úgynevezett „polcpénzt” fizetnek az üzleteknek. Ez annak az ára, hogy a kívánt terméket a vásárlók által könnyen észrevehető magasságban helyezzék el. A legszebb az egészben, hogy ez az összeg bele van kalkulálva a termék árába – tehát mi, a vásárlók fizetjük meg. Figyeld meg, hogy a szem és karmagasságban elhelyezett termékek általában a divatos, sokat reklámozott, drágább áruk.

Persze vannak kivételek, mégpedig a gyerekeket megcélzó termékek esetében. Te magad is megfigyelheted, hogy a gyermekek vásárlásának ösztönzésére az alsóbb polcokon – a gyermek szemmagasságában – helyezik el a nekik szóló termékeket. Ezzel a lépéssel a gyerekeket is bevonják a vásárlási folyamatba. Így a gyerekeken keresztül irányítja a felnőttek vásárlói döntéseit.

Ezek a trükkök, mint a termékelhelyezések, vagy a nagyon alacsony árak már több esetben felkeltették a fogyasztóvédelmi szervezetek figyelmét.

Az akciós hústól jobb anya leszel!

Gondolom nem kell bemutatnom sok reklám teljesen abszurd szövegét. Aki marketinggel foglalkozik, az tudja, hogy fel kell kelteni a vevők érdeklődését, elmondani, hogy az adott termék miben változtatja meg az életét, mivel teszi könnyebbé.

Sajnos nagyon sokan átesnek a ló túlsó oldalára és olyan ígéreteket tesznek, amelyeket nem tudnak betartani. Ezt persze sok esetben a gyártók is tudják, de a termékeladás érdekében az etikát félretéve cselekszenek. Gyakorlatilag becsapják az ügyfeleiket.

Egy átlagember nagyjából 3500 hirdetést lát naponta, és ezek többsége azt sugallja, ha nem veszed meg a terméket egy vesztes vagy – nem leszel elég menő, szexi, okos. Üres ígéretekkel kecsegtetnek és tudat alatt a vásárlásra programoznak.

A reklámokat elkerülni nem tudod, mert mindenhol ott vannak. De azt végiggondolhatod egy-egy vásárlás előtt, hogy az adott termékre valóban szükséged van-e, vagy csak a szemed akarja.

Végezetül pedig azt tanácsolom, hogy ne dőlj be minden esetben a hívogatóan alacsony áraknak. Mindannyian szeretünk spórolni, jó áron hozzájutni dolgokhoz. De az élelmiszerek, főleg a hús és tejtermékek vásárlásánál alaposan gondoljuk át, hogy meg-e éri.

A kialakult vásárlási szokásainkban mi is "bűnrészesek" vagyunk. Engedjük, hogy a nagy multik irányítsanak és az alacsonyabb ár érdekében lemondunk a minőségről. Azt jó dolognak tartom, hogy a piacon verseny alakul ki, mert így tudunk fejlődni. Viszont mikor olyan helyzettel találod magad szemben, amivel nem tudod felvenni a versenyt, akkor teljesen egyoldalú válik a dolog. Gondolok itt a már említett nagyon alacsony árakra, előre leosztott lapokra és színfalak mögött egyezségekre. A legtöbb esetben ez egy célt szolgál, ellehetetleníteni a helyi kisvállalkozókat.

27f2a8ab00000578-3055392-image-a-135_1429982343937.jpg

Nem akarok álszentnek tűnni, mi is használunk reklámokat. A marketing elengedhetetlen része egy jól működő vállalkozásnak. Viszont, amit mi leírunk és kimondunk, amellett ki is állunk. Nem mondjuk azt, hogy jobb anyává válsz, ha a mi csirkénkből készíted a vasárnapi ebédet. Nem ígérjük, hogy te leszel a férjek gyöngye, ha tőlünk vásárolsz kacsát. Sőt még azt sem mondjuk, hogy mi vagyunk a legolcsóbbak, mert ez hazugság lenne.

Azt viszont bátran kijelentem, hogy a háztáji termékeink minőséget képviselnek. Kizárólag olyan húsokat értékesítünk, amelyet mi is fogyasztunk a családommal. Nem pufogtatunk üres ígéreteket, amelyekkel nem tudunk azonosulni.

Köszönöm, hogy elolvastad a cikkem. Ha van bármilyen észrevételed, akkor kérlek bátran oszd meg. Hasznos tippekért, receptekért pedig látogasd meg a Facebook oldalunkat, és kövesd a hetente friss tartalommal jelentkező blogunkat. 

"Mikóczi Hús, hogy a vásárlás élmény legyen..."

Mikóczi Ferenc - Mikóczi Hús, ügyvezető

  

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mikoczihus.blog.hu/api/trackback/id/tr4813717190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása